मनोरमा कक्षा 8वीं

प्रकृतिर्वेदना nature’s pain

(प्रस्तुत पाठ पर्यावरण सुधार को लक्ष्य कर लिखा गया एक संवाद परक पाठ है। इसमें नदी और वृक्ष के परस्पर वार्तालाप द्वारा यह बताने का प्रयास किया गया है कि नदियाँ रासायनिक तत्वों से किस सीमा तक प्रदूषित हो रही है, तथा निरन्तर काटे जाने से वृक्षों का कैसा विनाश हो रहा है? पाठ का प्रारम्भ गर्मी से व्याकुल चार मित्रों के वार्तालाप से होता है। नदी में स्नान करते समय उन्हें प्रकृति (नदी और वृक्ष) की वेदना भरी आवाज सुनाई देती है।)

(ग्रीष्मत विद्युदभावे प्रचण्डोष्मणा पीडितः मयङ्कः गृहात निष्क्रम्य) भयङ्क – उष्मणा पीडितोऽस्मि शरीरात् स्वेदधारा प्रस्रवन्ति । अये मित्राणि इत आयान्ति।

(आगत्य) वयस्य ! धर्मोष्मणा व्याकुलोऽहम् । – अहमपि तथैव आगच्छ खारुननदीतीरं गच्छामः । (ते सर्वे नदीतीरं गच्छन्ति। मार्गे एक सरः दृष्ट्वा )

संस्कारः – मयडू | पश्य अस्मिन सरसि कानिधन विकसितानि अन्यानि निमीलितानि पुष्पाणि सन्ति । एतत् कथं सम्भवतिः ?

मय – मित्र! यानि सूर्योदये विकसन्ति तानि पदमानि यानि च चन्द्रोदये विकसन्ति तानि

कुमुदिनी इति।। (वार्तालाप कुर्वन्तः ते खारुननदीतीर निमज्जन्ति)

संयोगः – हा हा हा आनन्दप्रदोऽय जल-विहारः । मयङ्क – आम्. सत्यमुक्तं भवता शीतलेऽस्मिन जले मन्देन समीरण व मनः प्रसीदति ।

शशाङ्क – कीदृशं शोभनं दृश्यम्। मत्स्याः सरिति क्रीडन्ति। मण्डूका इतस्ततः प्लवन्ते तटे

समाहिताः कुर्माः जनानां सम्मत भीता नद्याम् प्रविशन्ति ।

(सहसा श्रूयते विषादमय रोदनध्वनिः) (शून्यवाणी) हा धिक हा धिक् कीदृश मम जीवनम् ।।

(इतस्ततः अवलोक्य) नद्याः स्वर इव प्रतीयते । (अन्यतः अपि ध्वनि श्रूयते) प्रथमा मयजूद द्वितीया (शून्यवाणी) ममापि च जीवनम्अत्यन्तं कष्टप्रद जातम् । संस्कार:-

(साश्चर्य विलोकयन) वृक्षस्य स्वर इव प्रतीयते। (मित्राणि ध्यानेन परस्परमवलोकयन्ति)

नदी – तब समस्या का अस्ति? मा पश्य, जनाः रासायनिक अवकर मम जलं दूषयन्ति । कूर्मा, मकराः मत्स्यादयः सर्वे जलचराः संत्रस्ताः । वृक्षः आम्! सत्यं तव कथनं परं मम व्यथा त्वत्तोऽपि अधिका। त्वं प्रवहन्ती जीविता तु असि पर निरन्तरं कर्तनेन वयं तु समूला एवं नष्टाः भवामः । (नदीवृक्षयोः एतादृशं विषादं श्रुत्वा ते परस्पर वार्तालाप कुर्वन्ति) मयङ्क नदी वृक्षादयः प्रकृतेः उपहारा। किन्तु अस्माभिः एते कीदृशी दशा प्रापिताः ।

संयोगः – आम्! पश्य तटे वर्तुलाकारेण स्थितेयं वृक्षावलिः मनसि एतावती व्यथा वहन्त्योऽपि समागतेभ्यः फलानि अर्पयन्ति ।

मयङ्कः शशाङ्क अहम् अनुभवामि यत् येन केन प्रकारेण वृक्षकर्तन जलप्रदूषणञ्च अवरोधनीयम्। ● अयमेव अस्माक सङ्कल्प स्वात

मयङ्कः साधु! वयं मिलित्वा एतदर्थं उजागरगण्य प्रयत्नं करिष्यामः उक्तं च ‘परोपकारास सता विभूतयः


शब्दार्थाः


विद्युदभावे = (विद्युत्+अभावे) बिजली के अभय में । प्रचण्डोमणा = (प्रचण्ड-ऊष्मणा) तेज गर्मी से । आतपकालः = ग्रीष्म ऋतु । स्वेदबिन्दवः = पसीने की बूँदे प्रसवन्ति = फूट रही हैं निकल रही है। आयान्ति = आ रहे हैं। धर्मोष्मणा धूप के ताप से निमीलितानि = बन्द । निमज्जन्ति = डुबकी लगाते हैं/ स्नान करते हैं। वयस्थ = मित्र | समीरेण = हवा से सरिति= नदी में (सप्तमी एकवचन)। प्लवन्ते = तैरते है। सम्मति = दबने से विषादमयः = दुःख भरी।


त्वत्तोऽपि = तुम्हारे से भी । प्रवहन्ती बहती हुई। कर्तनेन = काटने से प्रापिताः = पहुँचा दी गई है। वर्तुलाकारेण गोलाकार । वृक्षावलिः = पेड़ों की पंक्ति व्यथा = कष्ट, पीडा । निदाघे = भीषण गर्मी में । अवकरैः = कूड़े-कचरे से संत्रस्ता= परेशान (दुःखी) ।


अभ्यासप्रश्नाः


निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर संस्कृत भाषा में लिखिए

(क) मयङ्कस्य मनः कथं प्रसीदति ?

उत्तर-

(ख) जनाः नद्याः जल कथं दूषयन्ति ?

उत्तर-

(ग) वृक्षाः समागतेभ्यः किं यच्छन्ति ?

उत्तर-

(घ) चतुर्णा मित्राणां कः सङ्कल्प ?

उत्तर-

Related Articles